Tények az izzadásról és tippek ellene

A nagy meleg és a nyár közeledése nem mindenkinek okoz feltétlenül örömöt. Ilyenkor ugyanis megjelennek az izzadságfoltok, amik ráadásul nem csak esztétikailag jelenthetnek problémát egyeseknek. Szerencsére a szagok ellen manapság azért a legtöbb izzadásgátló jól véd. De akkor is ott vannak még a zavaró foltok. Bizony nálam is előfordulnak olykor kisebb foltok a hőségben, ezért is keresgéltem megoldások után a neten. És hogy miket találtam? Nos, néhány igen megdöbbentő dolgot, ezért is gondoltam, hogy jó lenne erről a témáról kicsit bővebben írni! Már csak azért is, mert ha abból indulok ki, hogy engem már ezek a foltok is zavarnak, akkor azokat, akik jobban izzadnak, mennyire zavarhatják a nagyobb foltjaik.


Először is tisztázzuk: az izzadás természetes folyamat. A verejtékezéssel káros anyagok is távoznak testünkből. Éppen ezért felmerül a kérdés, hogy tényleg jó megoldás-e az, ha olyan szereket kenünk a hónaljunkra, amik teljesen meggátolják az izzadást? Vagy tényleg jó, ha eltávolíttatjuk az izzadságmirigyünket? Ugyanis ilyen és ehhez hasonló dolgokat javasolnak egymásnak az emberek a különböző fórumokon.
Nézzük először a normál, természetes izzadást, mely a legtöbb embernél jelentkezik. Ez izzadtságfolttal és szagokkal is párosulhat, de utóbbi inkább csak akkor, ha az étkezési szokásaink nem megfelelőek. De ahogy már említettem a szagok ellen nagyon sok jó izzadásgátlót lehet találni, továbbá ha megtaláljuk a számunkra leginkább megfelelőt, akkor a foltoknak is búcsút mondhatunk vagy legalábbis nagyon minimálisra csökkenthetjük azokat.

Miranda is csak ember.

A megfelelő étkezés mellé, ha még egy kevés, rendszeres testmozgást is párosítunk, akkor máris nagyon sokat tettünk a folt-szag kombó megszüntetéséért. Továbbá figyeljünk az elegendő folyadék bevitelére, valamint próbáljunk minél több természetes anyagból készült ruhát vásárolni, s viselni. Az étkezésnél a csípős, fűszeres és az egészségtelen ételek járulhatnak hozzá a problémához. A sportolással elérhetjük, hogy testünk hozzászokjon ahhoz, hogy csak bizonyos helyzetekben verejtékezzen. A folyadék pótlása egyébként is nagyon fontos, a melegben pedig méginkább, hiszen több távozik verejték formájában a testünkből. A természetes anyagok - pl.: pamut - pedig jó légáteresztő anyagok lévén, máris csökkentik az izzadás mértékét.
Az izzadásgátlókhoz van pár fontos megjegyezni való: kerüljük a káros összetevőket, mint például az alumínium származékok. Próbáljunk minél természetesebb összetevőkből készült dezodort választani, érdemes a patikákban is szétnézni, bár ezek általában drágábbak. Sok helyen lehet találni kézzel készített, csupa természetes összetevőkből készült izzadásgátlót, ezek is megérnek egy próbát! Én azt tudom javasolni, hogy kerüljük a spray kiszerelésűeket, válasszunk inkább, golyósat, stifteset. A leghatékonyabb, ha fürdés után a teljesen szárazra törölt hónaljunkon használjuk. Napközben gyors és jó megoldás lehet, ha egy nedves törlőkendővel megtöröljük hónaljunkat, majd ezután újra bekenjük! 
És van itt még egy praktika, ez pedig a kicsi, izzadást felfogó lapok, párnák, tapaszok használata. Van amelyiket a ruhába kell belevarrni, ragasztani, s van, amelyiket a hónaljunkra kell ragasztani.


Most nézzük a másik csoportot, akik kevésbé szerencsések. A fentebb leírtak mind rájuk is vonatkoznak, nekik is segítenek, de van itt néhány dolog, amit a túlzott mértékű izzadásról tudni kell, ugyanis sok minden állhat emögött. Alapvető esetek a genetikai hajlam és a túlsúlyosság. De nem csak ezek okozhatnak fokozott izzadást, hanem akár betegség is vagy hormonális problémák. Ezért ha eddig nem voltunk túl izzadósak, de most mégis ezt tapasztaljuk és sem a súlyunk, sem az étkezési szokásaink nem adhatnak rá okot, akkor mindenképpen keressük fel orvosunkat és kérjünk egy alapos kivizsgálást. Ezt egyébként is érdemes évente egyszer megtenni (ha jól tudom ingyenes is)! 
Persze nem csak ez okozhat túlzott mértékű izzadást, hanem például a stressz is. Most nyilván nem írok olyat, hogy ne stresszeljünk, ráadásul tudatalatt is stresszelhet valaki folyamatosan, de azért van egy-két trükk amit bevethetünk bizonyos stresszes helyzetekben (például egy vizsgán, fellépésen, interjún). Az egyik legalapvetőbb és legegyszerűbb a mély lélegzés. Egészen pontosan alkalmazzuk a jóga légzést: mikor beszívjuk a levegőt gondoljunk arra, hogy csupa pozitív dolgot szívunk be, minél tovább tartson a belélgezés, hogy jó mélyen behatoljon a tüdőnkbe, majd kilélegzésnél gondoljunk arra, hogy minden negatív távozik belőlünk, s a kilégzést is nyújtsuk olyan hosszúra, amilyenre csak bírjuk. A stressz hosszú távon való csökkentésére jó megoldás lehet maga jóga is, de bármilyen más rendszeres testmozgás ugyanúgy segíteni fog (s ne feledjük a rendszeres testmozgás fentebb leírt pozitív hatásait se). Heti egyszeri szaunázás szintén jótékony hatásokkal bír, mind stressz-, mind izzadásügyileg.


S végül, de nem utolsósorban, ne feledjük: a legtöbb embenél ez is fejben dől el. Tudatosítsuk, hogy ez egy természetes dolog! Sok embernél már az izzadást okoz, ha az izzadásra gondol. Ha a fentebb leírtakra odafigyelünk, változtatunk egy-két dolgon, akkor máris sokat tehetünk a foltok és szagok ellen (ráadásul mindezt drasztikus módszerek nélkül).

Kíváncsi vagyok a véleményetekre: szerintetek mennyire ciki az izzadás? Az igénytelenség (semmi izzadásgátlás és társai) és a szagok (ezek ellen lehet tenni) nyilván az, de a foltok például mennyire zavarnak Titeket embertársaitokon? A Mirandás kép már a fúj-kategória? Szerintetek normális, ha valaki olyan anyagokat használ a hónaljára, ami teljesen(!) megszünteti az izzadást vagy műtéti beavatkozással szünteti meg a nem kívánt verejtékezést?

Ti mennyire vagytok izzadósak? Milyen izzadásgátló vált be a legjobban?

10 megjegyzés:

mdollasnails írta...

èn utàlom szo szerint a budos embereket.
ezer fajta izzadàsgàto lètezik ès nem hiszem el hogy vannak akik igy beulnek egy banka melozni napi 8 oràt.ès nem szolnak nekik?èn is izzadok mert ember vagyok,de nem vagyok dubos.alap higiènia a furdès ès tàrsai.

mdollasnails írta...

*bankba

Réka írta...

Szerencsére nem vagyok túl izzadós, de stresszes helyzetekben nagyon izzadok, és pl ez egy vizsgán nem túl előnyös...főleg, hogy emiatt még kényelmetlenebbül érzem magam. Én természetes krémdezodort használok, és teljesen elégedett vagyok vele, és Tesóm is, neki voltak problémái a kellemetlen illatokkal, de ez orvosolta neki. Izzadni szerintem nem ciki, bárkivel előfordulhat, tény, hogy nem a legszebb látvány, de engem végülis nem zavar másokon (persze ha büdi, az más tészta). Ahogy te is írtad az izzadás természetes folyamat, így a műtét szerintem nagyon brutál...

mdollasnails írta...

letorlodott amit irtam :(

Dii írta...

Én nagyon-nagyon izzadós vagyok, akár még ha hűvösebb az idő és nincs melegem, még akkor is képes vagyok foltos lenni :( engem nagyon kellemetlenül érint, félek, hogy igénytelennek tartanak a foltok miatt. Szerencsére szag már nem társul hozzá, még dezodor használata nélkül sem szoktam büdi lenni :D
Viszont ezek az embertelen megoldások szerintem teljesen feleslegesek, tényleg nem véletlenül izzadunk. Izzadságmirigy eltávolítás, te jó ég, én ilyet magamra csak viccből mondtam, de ha ilyen tényleg van, az már beteges.

Elíz írta...

Nem, csak spambe rakja, ha rögtön küld valaki több kommentet :)

Elíz írta...

Ezeket az emberek én sem értem, ráadásul tömegközlekedési eszközön az ilyen szó szerint üt! :S

Elíz írta...

Ez is ördögi kör, hogy kényelmetlenül érzed magad, erre még tovább fokozódhat az izzadás!
Engem sem zavar, ha nem büdös és nem túlságosan nagy. Egy ilyen már zavarna: http://aka.media.entertainment.sky.com/image/560x835/2008/3/12/David-Hasselhoff-sweat-1006.jpg :D

Elíz írta...

Nem állhat mögötte betegség? Bár ha szagtalan, akkor lehet csak a genetika az oka. Én nem tartom igénytelenségnek, pláne, ha valaki - akárcsak Te - megpróbál ellene tenni!
Van bizony, szerintem is brutál!

Dii írta...

Igazából furcsa, mert a családban senki nem ilyen :) hát, nagyon remélem, nem vagyok beteg.. :D nálam ez nem új keletű dolog, már nagyon rég óta ilyen vagyok, lehet hormonálisan nem vagyok százas :D
A buszon lévő büdös emberektől pedig én is rosszul vagyok :/ :D

Megjegyzés küldése